


Introduction
In 2022, an area of tropical forest the size of Qatar was lost to deforestation in
the Amazon. Globally, we are seeing unprecedented wildfires and rising
temperatures. Governments are scrambling to meet their climate pledges in
order to stop runaway climate change – all while tech companies like
YouTube monetize disinformation that is only exasperating the crisis. From
videos pushing disinformation about Amazon deforestation, climate change
and Indigenous land rights, Youtube is breaking its very own policies, and
even profiting from this harmful content.

Well known Brazilian and global brands like Lyft, Calvin Klein, Budweiser,
Panasonic and Samsung, as well as environmental and human rights groups
like Friends of the Earth UK, UNICEF and the Peace Corps, are appearing next to
extreme climate denial content and conspiracy theories, effectively pouring
money into the pockets of conspiracy theorists and climate deniers. Ekō
researchers found top name apparel, electronics, and drink brands
appearing next to videos suggesting actor Leonardo DiCaprio funded
non-governmental organizations to commit arson in the Amazon. Other false
claims include that the rainforest is too humid to catch fire, and that
man-made global warming is a lie.

The research comes as YouTube is under growing pressure from advertisers
after revelations that ads placed on third party websites as part of YouTube’s
True View system were hidden from audiences who had little or no interaction
with them – leaving advertisers feeling scammed, while YouTube raked in the
profits. The research by AdAlytics adds to the growing sense among
advertisers that the industry is spending millions on programmatic
advertising but has little control on where ads are placed.

https://news.mongabay.com/2022/12/despite-11-drop-in-2022-amazon-deforestation-rate-has-soared-under-bolsonaro/#:~:text=Amazon%20Illegal%20Deforestation-,Despite%2011%25%20drop%20in%202022%2C%20Amazon%20deforestation,rate%20has%20soared%20under%20Bolsonaro&text=An%20area%20equivalent%20to%20the,Space%20Research%20Institute%20(INPE).
https://www.ft.com/content/93b4041c-9840-4257-8598-9103420011c0


Over a four week period, Ekō researchers reviewed a sample of 60 videos
containing disinformation and conspiracy theories about Amazon
deforestation, Indigenous rights and climate change. 40 videos in the sample
were in Portuguese and 20 were in English. Of the sample of 60 videos, 41 were
monetized, and researchers identified over 150 brands appearing alongside
the material.

Ekō researchers were able to corroborate if the YouTube channels in the
research were monetized by reviewing the channels’ source code.
Researchers analyzed the code string “is_monetization_enabled” in order to
confirm whether a channel was being monetized by YouTube. Researchers
then used the social analytics tool Social Blade to estimate the earnings for
each YouTube channel using common industry Cost Per Mille (CPM) metrics.

https://socialblade.com/
https://socialblade.com/youtube/help/how-are-estimated-earnings-calculated


Key findings
● A network of conspiracy theorists and extremist influencers are being

given free rein to push disinformation – some of which are clearly in
breach of Google’s own policy of monetising videos that “contradict
authoritative scientific consensus on the existence of and causes
behind climate change.”

● The channels in the sample earn a combined estimate of $636K to
$10.1M annually through monetization.

● The channels in the sample had over 40 million subscribers and the
videos have racked up over 5 million views.

● Brands such as Lyft, Salomon, Calvin Klein and Tommy Hilfiger as well as
companies promoting solar panels and even Friends of the Earth UK
ads are appearing next to videos denying man-made climate change
and rejecting the existence of Amazon forest fires.

● High profile climate change deniers are still racking up millions of views
on YouTube. Right wing channels like NewsMax, the Heartland Institute
and others are hosting well-known figures from the climate denial
movement like Ricardo Felicio, Marc Morano and William Happer.

● Researchers found several more big brands next to videos peddling the
conspiracy theory that foreign governments, media and other ‘bad’
actors are lying about Amazon deforestation in order to secure access
to the wealth of resources there, and are setting fire to the rainforest to
boost fundraising efforts.

The research comes as several high stakes legislative battles are waged in
Brazil, and where the proliferation of disinformation and conspiracy theories
are helping to derail efforts by the Lula Administration to advance policy
agendas around Amazon protection, Indigenous land rights and social media
regulation.

Pro-Bolsonaro allies in the lower house of Brazil’s Congress passed the

https://support.google.com/google-ads/answer/11221321?hl=en-GB


controversial bill 490/2007 earlier this year. It potentially opens the door to
road-building, mining and other large scale industrial operations; allows the
government to reclaim land from Indigenous communities as well as
invalidating historical Indigenous claims to their ancestral lands.

The proliferation of disinformation on YouTube is softening political and public
opposition to the plans, and increasing the chances of it being voted through
the Senate and becoming law.

The research also comes as the Lula Administration continues to diligently
work to pass tough new laws to regulate social media, such as PL 2630/2020.
The attempted coup on Brazil’s capital on January 8th, and the role of
YouTube, Facebook and other social media platforms in facilitating the
anti-democratic uprising led Lula’s Administration to fast track strict new
regulations to rein in powerful tech companies. The bill has been subject to
intense lobbying by the tech industry, led by Google. Google has gone so far
as to hire former right-wing Brazilian President Michel Temer to lobby
lawmakers to oppose Brazil’s Fake News bill, which seeks to force social media
giants to regulate fake news and disinformation on their platforms.

This report only strengthens the case for legislation that prevents platforms
from monetizing and profiting from disinformation and lies that are
subverting the legislative process.

YouTube is monetizing conspiracy theories about Amazon
deforestation and Indigenous land rights
Many of the videos Ekō researchers identified were related to a conspiracy
theory initially promoted by former Brazilian President Bolsonaro while in
office, when he falsely accused non-governmental organizations (NGOs) of

https://www.ft.com/content/8a4bb131-e792-491d-a348-9dee4de41ce2
https://www.reuters.com/technology/google-hires-brazils-temer-lobby-controversial-internet-bill-2023-06-30/


starting forest fires in the Amazon, in order to manufacture a crisis that will
allow the groups to boost their fundraising.

● In this video and this video Folha Politica, a well-established right-wing
outlet in Brazil with more than 3 million subscribers, repeats the
conspiracy pushed by Bolsonaro that NGOs started fires in the Amazon
and used them to advance their fundraising and policy goals. The
videos combined total over 27,000 views and the channel’s yearly
earnings are estimated to be between $37K - $590K. Several high
profile brands’ ads appear next to the videos including Lyft, the Peace
Corps, refugee charity Alamal International, as well as well-known
Brazilian brands like NotCo, Buscopan, and Gol airlines.

Ad for Lyft appearing next to disinformation video claiming NGOs started the Amazon
fires

https://www.youtube.com/watch?v=HQ57FgxSHsU
https://www.youtube.com/watch?v=AMis1W2NSTE
https://www.vice.com/en/article/bjwz3m/brazils-president-bolsonaro-is-now-spreading-conspiracy-theories-about-the-amazon-fires
https://socialblade.com/youtube/channel/UCYiM773ssvNMaBHvaWWeIoQ


Ad for The Peace Corps appearing next to disinformation video claiming NGOs
started the Amazon fires

Ad for Alamal International appearing next to disinformation video claiming NGOs
started the Amazon fires



● This video and this video by climate skeptic media outlet Sky News
Australia states that the Amazon rainforest isn’t in danger nor is
deforestation a problem, and that the Amazon fires are ‘lies’. Together
they have over 100,000 views and carry ads from global brands like
Jeep and Citroën. The channel’s estimated yearly earnings are between
$330.9K - $5.3M.

Ad for Jeep appearing next to disinformation video claiming that the Amazon fires
are lies

https://www.youtube.com/watch?v=ma0QTNNQwPE
https://www.youtube.com/watch?v=Sj215wMUwTY
https://socialblade.com/youtube/user/skynewsaustralia


Ad for Citroën appearing next to disinformation video claiming that the Amazon fires
are lies

● This video also pedals a popular conspiracy theory from 2019 that
volunteer firefighters with links to NGOs deliberately started fires in the
Amazon rainforest for fundraising purposes. Even though several
firefighters were initially arrested, the case was eventually dismissed.
Several videos circulating on YouTube continue to push this conspiracy
theory. Ads from UNICEF, the NBA’s Golden State Warriors and Capital
One as well as several Brazilian brands like Skol appear next to the
video. The video totals 179,000 views. The same influencer, Sikera Junior,
in a second video repeats the same conspiracy theory that NGOs were
igniting fires and filming it in order to fundraise from international
organisations. Major global brands like Budweiser, Billie razors, Windstar

https://www.youtube.com/watch?v=k_hJkqIRojk
https://www.reuters.com/article/us-brazil-environment-wildfires-idUSKBN1Y100Q
https://www.youtube.com/watch?v=RRWO_0jm_Ws&ab_channel=SikeraJunior


Cruises and Rexona (Unilever) appear alongside this video. It’s
estimated that yearly earnings of the channel are between $22.8K -
$365.4K.

Ad for Capital One appearing next to disinformation video claiming NGOs
deliberately started fires in the Amazon

Ad for UNICEF appearing next to disinformation video claiming NGOs deliberately
started fires in the Amazon

https://socialblade.com/youtube/c/sikerajunior
https://socialblade.com/youtube/c/sikerajunior


Ad for the Golden State Warriors appearing next to disinformation video claiming
that NGOs are in the Amazon to simply extract gold and other minerals

● And this video promotes another Bolsonaro conspiracy that actor
Leonardo di Caprio’s donation of $500,000 to NGO World Wildlife Fund
would have funded the organization committing arson in the Amazon.
The creator also compares the organisations working in the Amazon to
the terrorist group ISIS. This video has over 16,000 views and global
brands like luggage retailer Monos, Verizon, Expedia, Hoka, and Brazilian
brands like Revista Oeste appear alongside it. When Ekō researchers
typed “Di Caprio burns” in the YouTube search bar, the auto-complete
recommended “Amazon” suggesting that the conspiracy theory is
firmly established on the platform.

https://www.youtube.com/watch?v=8ty6FtBQr6M%20-
https://www.reuters.com/article/us-brazil-environment-dicaprio-idCAKBN1Y32HD


Ad for Expedia appearing next to disinformation video claiming that actor Leonardo
di Caprio donated to an NGO which deliberately started fires in the Amazon

● Another video by Sikera Junior claims that NGOs use environmental
concerns as a cover for their true motive: to extract and profit from
resources in the region. The video also claims that the extent of forest
fires and deforestation is either over exaggerated, or denies that it is
happening at all. The video also falsely claims that NGOs are trying to
extract resources like gold and niobium. It now totals 350,000 views and
the channel itself has 5.4 million subscribers. Ads from major Brazilian
brands like Evino, Dr Consulta and Empiricus are displayed alongside
the video. The channel makes an estimated $22.8K - $365.4K earnings
annually.

https://www.youtube.com/watch?v=RhqDCgPyeag
https://socialblade.com/youtube/c/sikerajunior


Ad for Evino appearing next to disinformation video claiming that NGOs are trying to
extract resources from the Amazon

● A video by far right influencer, Silvano Silva, pushing the conspiracy
theory that the extent of Amazon fires is overstated by NGOs, celebrities
and foreign governments trying to advance their own agendas. Silva
goes on to claim that Amazon forest fires are entirely the result of
natural processes, and that deforestation has not increased overtime.
Silva has 275,000 subscribers and the video was viewed 28,000 times
and the channel has estimated earnings of up to $18.2k per year.
Panasonic as well as big Brazilian brands like Localiza, and Movavi
appear next to the video.

https://www.youtube.com/watch?v=xo7WL_CfZBI
https://socialblade.com/youtube/c/vlogsilvanosilva


Ad for Panasonic appearing next to disinformation video denying deforestation and
claiming Amazon forest fires are entirely the result of natural processes

● In this video, far right influencer Alexandre Garcia, pushes the false
claim that high humidity levels make it impossible for the rainforest to
burn. He also denies that Amazon fires increased during President
Bolsonaro’s time in office. The video has 219,000 views. In a second
video he repeats these claims. The channel has estimated yearly
earnings of between $14.6K - $233.4K. Prominent global and Brazilian
brands like Recology, Calvin Klein, AAA, Mazda, Motorola, and Alaska Air
are featured alongside the video.

https://www.youtube.com/watch?v=Oq9tVvgGaWQ
https://www.youtube.com/watch?v=zjr_ZPx9PCU
https://www.youtube.com/watch?v=zjr_ZPx9PCU
https://socialblade.com/youtube/channel/UCitie-To0pWGe5Qyk9SjWRA


Ad for Calvin Klein appearing next to disinformation video pushing false claims
around forest fires in the Amazon

Ad for Mazda appearing next to disinformation video pushing false claims around
forest fires in the Amazon



● Podcaster Fala Glauber’s YouTube channel gives airtime to right wing
military figures claiming foreign interests are driving a plan to take over
control of the Amazon to extract and profit from its natural resources.
The interviewee falsely references a UN vote to turn the Amazon into an
international sanctuary akin to Antarctica. The two episodes here and
here together have nearly half a million views, and host ads from
brands like Jeep, Popeyes, Selina.com, GWM, ClickUp, and Rentcars.com.
The channel is monetized and receives an estimated $107.1K - $1.7M in
yearly earnings.

Ad for Popeyes appearing next to disinformation video pushing false claims that
foreign forces plan to take over control of the Amazon

In the last month, Brazil’s lower house in Congress voted through bill
PL490/2007, which would wreck the Amazon and indigenous land through
large-scale industrial projects. Ekō researchers found some influencers
spreading disinformation in support of the new legislation.

https://www.youtube.com/watch?v=lhKsC4lGJJE
https://www.youtube.com/watch?v=713s8vPMZdk
https://socialblade.com/youtube/c/falaglauberpodcast


● This video pushes the argument that the rainforest has no value unless
its resources are exploited. He also claims that the bill will allow land
disputes to be fairly settled between farmers and original land owners.
The video has 2700 views and the channel’s estimated annual earnings
are between $1.7K - $26.5K.

YouTube's double standards: monetizing climate denial
content
YouTube is still giving some of the most notorious climate deniers a platform
and is monetizing their content with ads from big name brands, even though
Google’s own policy states that they won’t earn ad revenue from content that
is “contradicting authoritative scientific consensus on the existence of and
causes behind climate change (e.g. climate change is a hoax, global
warming doesn’t exist, human activity is not responsible for climate
change).”

YouTube has included information panels on many of these videos
acknowledging that the subject of climate change is prone to misinformation.
However much of this content still continues to be monetized.

● Ricardo Felício is one of the most notorious climate change deniers in
Brazil and has spread climate disinformation for decades. His channel
has 164,000 subscribers and is currently demonetized. However,
numerous videos of Ricardo Felício spewing climate disinformation can
be found on other monetized YouTube channels. In this video of Felício
he claims that climate change is a hoax and the video has 186,000
views. Although Ekō researchers did not identify any ads on the video,
the channel’s source code confirms that it is monetized. The channel
has estimated yearly earnings of between $418 - $6.7K. This video also
features Felicio stating he doesn’t believe climate change is caused by

https://www.youtube.com/watch?v=vRpzMMzDKIE
https://socialblade.com/youtube/c/ysani
https://www.youtube.com/@RicardoFelicioOficial
https://www.youtube.com/watch?v=vjpv2fftAPI
https://socialblade.com/youtube/channel/UCcoPc-BqFPkVkkwyS35J-ng
https://www.youtube.com/watch?v=5Qzc2KthKt4


humans and that deforestation of the Amazon is a myth. The video has
380,000 views and the channel that hosts it has estimated yearly
earnings of between $7.5K - $120.4K.

Ricardo Felício spreading climate and Amazon disinformation on a channel that has
monetization turned on. Video features a YouTube information panel on climate

change.

● This video featuring ex-Greenpeace founder and well-known climate
skeptic, Patrick Moore, questions the scientific consensus on long term
temperature changes and promotes the argument that more CO2 in
the atmosphere will be beneficial. Ads from University of California
Berkeley, Land Rover, and Mazda are featured. The video has 136,000
views and the channel that hosts it has estimated yearly earnings of
between $5.3K - $84.1K.

https://socialblade.com/youtube/c/ledanagle
https://www.youtube.com/watch?v=GLkiQ0qIm-M
https://socialblade.com/youtube/c/biznewscom


● The Texas Alliance on Energy YouTube channel hosts a range of climate
skeptic content including this video titled ‘Debunking Climate Change
Myths and Misinformation”. Ads for a solar panel price checking tool
(solarsavingschecker.org), Tommy Hilfiger and a UK charity (the Donkey
Sanctuary) all appear alongside the video. Although the channel is not
monetized, YouTube is allowing ads to appear on the video.

Ad for Tommy Hilfiger appearing next to disinformation video claiming to debunk
climate change

● Marc Morano is a leading climate skeptic and is featured in this video
defending the environmental credentials of fracking, suggesting there is
no need to shut coal plants. Ads from major brands like Salomon,
Georgetown University, as well as the Peace Corps can be found on the
video.

https://www.youtube.com/watch?v=HnVUlVufSGQ
https://www.youtube.com/watch?v=y_crkSnRa4o


Ad for Salomon appearing next to popular climate skeptic Marc Morano

● The Heartland Institute’s YouTube channel is a major purveyor of
climate denialism and this video titled: “Ph.D. Scientist Willie Soon Easily
Debunks Climate Change Propaganda” carries adverts from Miro and
even from Google itself for Google Chrome - placing its own ads on a
video that breaks its own policy.

Ad for Google Chrome appearing next to climate denial content

https://www.youtube.com/watch?v=_Ma4aSFlF_Q


● Tim Pool’s Timcast IRL is a hotbed of far right extremism, including
climate denial. In this panel discussion covering the wildfire-induced air
pollution in the North East of the US this year, he rebuffs the idea that
wildfires and other extreme weather events are increasing in frequency
and intensity as a result of climate change. An ad from Friends of the
Earth UK calling for donations to ‘save our planet’ appears as the
pre-roll ad. The channel has estimated yearly earnings of between
$107.3K - $1.7M.

Ad for Friends of the Earth appearing next to content denying the effects of climate
change

https://www.youtube.com/watch?v=sJ1FG5M8a94
https://socialblade.com/youtube/c/timcastirl_
https://socialblade.com/youtube/c/timcastirl_


Recommendations
1) Google should review and revise its policies to explicitly address climate
disinformation and conspiracy theories around the climate crisis. Under the
EU’s new Digital Services Act (DSA), by August 25th Very Large Online
Platforms (VLOPs) like Google, which owns YouTube, will be legally required to
comply with specific obligations, including what measures they will take to
tackle disinformation, including climate disinformation.

2) Google must stop placing advertisements on content and channels that
promote climate denial, effectively ending their profiting and support of
climate disinformation.

3) Google must be more transparent about how and where advertisers’ ad
dollars are being spent and next to which content their brands are appearing.
Currently, leading brands invest millions in YouTube ads, but their ad revenue
is shared with creators who spread disinformation and climate conspiracy
theories, contradicting the values and climate commitments of these brands.

4) Google should revise and broaden its definition of climate disinformation,
which is currently too narrow. The current definition fails to encompass the full
range of harmful content that obstructs global action to tackle climate
change.

5) Google must bolster its content moderation systems and resources to
identify and take down climate disinformation in all languages, including by
hiring more content moderators with sufficient understanding of the local
context; and providing them with fair pay and decent working conditions.
Content moderation resources should match the number of users in each
country/language.

6) Google should actively support legislative efforts, including supporting
Brazil’s PL2630 “Fake News Bill”, to address disinformation. This includes the
cessation of illegal lobbying practices in the country.



Annex I: List of all advertisers found in the research
Major international/global brands/companies (32):

Panasonic Buscopan Mitsubishi
Motors

Clear men
(Unilever)

Rexona (Unilever) Budweiser Jeep Motors Popeyes Louisiana
Kitchen

UNICEF Citroen Fiat Verizon

Samsung Mazda Landrover Capital One

Google Chrome Salomon Tommy Hilfiger Hoka

AAA Motorola UC Berkeley Marshalls

GWM Motors Pan Am Flight
Academy Peace Corps Golden State

Warriors

Wall Street Journal Hotels.com Georgetown
University

Alamal
International
Charity

Major Brazilian brands/companies (21):

Droga
Raia

Elo Localiza NotCo. Evino Dr.
Consulta

iFood

Empiricus Renner Quinto
Andar

Emma
Colchões

USP Lupo Pão de
Açúcar



Cobasi PagBank/
PagSegur
o

Skol C6 Bank Turma da
Mônica

Bradesco Kavac

Small tomidsize brands (Brazilian and international) (35):

ClickUp Hostinger.
com.br

Movavi DS
Autopeça
s

Vitarella Rent Cars Lojas
Carrera

Revista
Oeste

Origym Gazeta
do Povo

Métrica
Topo

Orguel Voupra.c
om

Tenda
Atacado

Flixbus Selina.co
m

Instituto
Universal

Transfer
English

Monday Omint 1, 2, 3
milhas

Faculdad
e Belas
Artes

Alarmes
Verisure

Descarpa
ck

Contabiliz
ei

Grupo
Afeet

Casa
Decor

Prio

Miro Intuit Alaska
Airlines

Wix Casper Friends of
the Earth
UK

West
Virginia
University

Lesser known brands (Brazilian and international (71):

Iron drone Jornal
saúde Printi The Wing

Girl Method
Conversão
Extrema

Colombo-H
ard
Imigração

Dr.
Frederico
Porto

Moveleiro Pé saudável Ravena
Shop Memozil Brazer.com

Arquivo de
Notícias MyPulseTec NuuBuo

Official

Curso sobre
com ficar
rico

Ficar Mais
Alto

Final Press
Brew



Blazee Maxi Oil
Arvoresfrutif
erasemvas
o.com.br

Casas Tokio Portalsaude
ms.com.br

Brasil
Paralelo

CA Evento
em SP

The Flirt
Method

UE Study
Germany Aki Mania Beleaf Greentable

Grupo
Nomura

Minha Casa
na Loja

Connect
Descontos Vinejad

Hello
Manual
(calvície)

Trade China

Joyce
Gumero Oi Case Instituto

Greco
Rondon
Imobiliária

Concerto
Candlelight
(Fever)

Curiosity
Stream

Gamberini Fractal Tour
Moments

Rise
Workout

Escola
Verdade
Histórica

Minimal
Clue Matt Walsh

NoGeoblock Glico.co Clean My
Mac X

Inteligência
Já Sonofix Off-Grid

Power

O Segredo
(livro
autoajuda)

Inspire Uplift Queima
Diária

Wesley
E-sports Pina Parma Epoch times

Data bricks Better Help NA-KD Fceda EcoFlow
Official

Solar
estimate.or
g

Recology Monos Billie Haverdash Animal
Equality UK


