Board of Directors
Bruce A. Finzen (Chair)
Molly Bingham
William E. Buzenberg
Charles Eisendrath
Dan A. Emmett
Matthew Granade
Arianna Huffington
James Kiernan

Steve Kroft
Hendrik-Jan Laseur
Jennifer 8. Lee

Susan Loewenberg
Bevis Longstreth
Olivia Ma

Craig Newmark

Gilbert S. Omenn, MD, PhD

Scott Siegler

Marianne Szegedy-Maszak

Matt Thompson
Graeme Wood

Advisory Council
Christiane Amanpour
James MacGregor Burns
Hodding Carter 111
Sheila S. Coronel
Geoffrey Cowan

Edith Everett

Gustavo Godoy

Josie Goytisolo

Herbert Hafif

Rev. Theodore Hesburgh
Kathleen Hall Jamieson
Sonia Jarvis

Harold Hongju Koh
Bill Kovach

Charles Lewis

Paula Madison

Michele Norris

Charles Ogletree
Charles Piller

Allen Pusey

Ben Sherwood

Paul A. Volcker
Harold M. Williams
William Julius Wilson

Executive Director
William E. Buzenberg

Treasurer
Matthew Granade

Founder
Charles Lewis

910 17th Street, NW

¢ RECYCLED
Paper
FSC FSC®C012116

2 5 The Center for

years Public Integrity

April 16, 2014

Professor Sig Gissler

Administrator of the Pulitzer Prizes

Columbia University Graduate School of Journalism
Pulitzer Hall, MC 3801

2950 Broadway

New York, NY 10027

Dear Professor Gissler;

In ABC’s letter to you of April 15 regarding its alleged “omission” from the
Pulitzer Prize winning entry for investigative journalism, Ben Sherwood makes a
number of contentions that are factually incorrect. Here are some of the key
points, with each addressed in turn.

ABC News implies that it participated for the entirety of the vearlong
investigation. This is not true.

The Center’s former executive editor reached out to ABC News about a possible
partnership in October 2012, after Chris Hamby already had done initial
reporting. But it was not until after an email sent by Chris to ABC News producer
Matt Mosk detailing Chris’s experience visiting a coal-company doctor that Matt
responded in a March 8, 2013, email, “Brian wants to do this,” referring to
reporter Brian Ross.

ABC News’ involvement in the months following the October 2012 initial contact
involved Matt attending occasional background lunches set up by Chris with
sources Chris already had spoken with repeatedly. Even after the March 2013
email, there were long stretches of time in which ABC News did not participate
in the investigation because it was pursuing other stories.

ABC News contends that it played a vital role in shaping the direction of the
series. This is not true.

First, it is important to note that ABC News chose to focus solely on one part of
the three-part series. The network’s primary claim is that it was responsible for
the decision to investigate the role of doctors in the black lung benefits system.
In fact, the medical issue emerged from Chris’ reading of thousands of legal
decisions and interviews with countless sources. Chris already was investigating
specific doctors before ABC News even became involved.

Washington, DC 20006  (202) 466-1300  Fax: (202) 466-1102  email: contact@publicintegrity.org
http://www.publicintegrity.org



¢ RECYCLED
Paper
FSC FSC®C012116

ABC implies that they discovered Dr. Paul Wheeler of Johns Hopkins and
obtained a key interview that the Center had tried unsuccessfully to arrange —
both contentions that are completely false.

Chris identified Dr. Wheeler of Johns Hopkins as a key figure by examining
thousands of legal decisions and speaking with countless sources. He first noted
the potential newsworthiness of the involvement of Johns Hopkins. And he
alone built the database that provided crucial evidence regarding Dr. Wheeler’s
readings.

After Chris and Matt discussed Dr. Wheeler, Matt suggested ABC approach
Johns Hopkins. Chris agreed because of the greater level of planning needed for
a television interview, rather than act as a middle man as technical
arrangements were made.

Chris had not previously approached Johns Hopkins. But for his accommodation
of ABC’s particular needs, he would have. ABC seems to assume that this
interview never would have happened without its involvement. That is simply
not true. Further, Chris spent more than five hours preparing Brian for the TV
interview, providing him with documents, data and medical literature and
coaching him on medical technicalities.

ABC News lists what it contends are original reporting contributions. In fact,
most of the reporting that ABC News did was repetitive or was undertaken
solely for television purposes —and was not used in the print stories.

The letter that we sent to ABC News contains more detail on this point, but put
simply: The entirety of the 25,000-word, the three-part series was written by
Chris alone. He drew solely on his own reporting and interviews, with the one
exception of the joint interview with Dr. Wheeler.

ABC News argues that it should be included because the bylines of Ross and
Mosk appear on four stories.

As we have reminded ABC News repeatedly, the second installment in the series
— “Johns Hopkins medical unit rarely finds black lung, helping coal industry
defeat miners' claims” —was written entirely by Chris Hamby. He went through
editing with Center editors and then shared the story with ABC News. Aside
from minor wording changes suggested by lawyers for ABC, there were no
changes to the story. This is documented in emails and saved drafts of the story.
Brian and Matt did significant reporting; however, much of that was to meet the
needs of a TV segment and did not end up in the Center’s print story. The
amount of reporting from them that made it into the story typically would
warrant a credit line at the end. At ABC’s strong request, however, we agreed to



place the names of Brian and Matt in the byline field, even though this report
was fully reported and written by Chris. ABC News’ claim now that they wrote
this piece is a pure fabrication.

To put this more simply: The contributions of Brian and Matt do not come close
to warranting a byline. We nonetheless inserted their names in the byline fields
at ABC News’ insistence because we hoped to foster a sense of trust and
partnership. It is clear now that ABC News’ intent all along was simply to attach
their names more prominently to this story for use later in precisely the way it
now is: as a weapon to wield in an attempt to claim undue credit.

And as we also have told ABC repeatedly, the remaining three articles with the
bylines of Brian and Matt were follow-up stories, not part of the original three-
part series.

A massive body of emails and draft scripts shows that Brian and Matt lacked
understanding of basic facts and key concepts, even at the time of ABC's
broadcast; that, rather than contribute as equal partners, Brian and Matt relied
heavily on Chris; that Chris spent countless hours doing work specifically for ABC
News’ benefit — work that he otherwise would not have needed to do were he
just preparing his print stories; and that Chris repeatedly saved ABC News from
making embarrassing factual errors.

ABC news has never acknowledged its extraordinary reliance on Chris for even
the most basic information about this highly technical and complex story. Chris,
of course, has never complained to ABC News about this, despite repeated
statements by ABC News on air, online and in press releases that erroneously
made it appear as if ABC News was the driving force behind this project.

It is disturbing that ABC News now not only has failed to acknowledge Chris’
indispensable work solely for ABC News’ benefit, but has gone even further and
suggested that the opposite is true — that the Center is downplaying ABC News’
work. A mountain of evidence shows this is not true.

Sincerely,

4——~i;;§;§§;:ff1116?\;\ <:’;Z/Z//~\\C:2"-’\’ég::L />>z/k::>‘7'
William E. Buzenberg d
Executive Director

s RECYCLED
Paper
FSC FSC®C012116



