Prime Time Crime






Prime Time Crime
Balkan Media in War and Peace

Kemal Kurspahic

\ﬁ

J

UNITED STATES INSTITUTE OF PEACE PRESS
Washington, D.C.



Cover photographs copyright Reuters NewMedia Inc./Corbis, Osbbodjenge, Kontos
Yannis/Corbis Sygma, and AFP/Corbis. Used by permission.

The views expressed m this book are those of the author alone. They do not nec-
essarily reflect views of the United States Institute of Peace.

UNITED STATES INSTITUTE OF PEACE
1200 17th Strcet NW, Suite 200
Washington, IDC 20036-3011

©2003 by the Endowment of the United States Institute of Peace. All rights
reserved.

First published 2003
Printed in the United States of America

The paper used in this publication meets the minimum requirements of American
National Standard for Information Sciences—Permanence of Paper for Printed
Library Materials, ANSI Z39.48-1984.

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data

Kurspahie, Kemal, 1946

Prime time crime : Balkan media in war and peace / Kemal Kurspahic

P <m,
Includes bibliographical references and index.
ISBN 1-929223-39-0 ( alk. paper) ~ ISBN 1-929223-38-2 (paper : alk. paper)
1. Mass media—Former Yugoslav republics. 2. Yugoslav War, 1991-1995-Mass

media und the war. 3. Mass media—Moral and ethical aspects. 4. Mass media and
propaganda—Former Yugoslav republics. I. Tide

P92.Y8 K87 2003
302.23'497-de21
2002032922



1o Vesna, Taritk, and Mirza, with love






Contents

Acknowledgments x
Introduction xi
1. The Yugoslav Media in Tito’s Time 3
2. Serbia: Manufacturing Enemies 27
3. Serbo-Croatian War: Lying for the Homeland 61
4. Bosnia: Ground Zero 87
5. Balkan Media Post-Dayton: Missed Opportunities 139
6. The Year 2000: The Beginning of Change 183
7. Policy Recommendations 209
Appendixes
A. Historical Timeline 221
B. Overview of the Media Landscape: Serbia, Croatia, and
Bosnia Herzegovina 229
Notes 235

Index 251






Acknowledgments

I WANT TO THANK the many colleagues and media analysts who con-
tributed, through interviews and an exchange of messages and materials,
to my understanding of developments in Balkan media in the 1990s.
That list includes—in regronal and alphabetical order—in Serbia, Stojan
Cerovic, Gordana Logar, Veran Matic, Branka Mihajlovic, Aleksandar
Nenadovie, Dusan Reljic, Dusan Simic, and Manjo Vukotic; in Croatia,
Heni Erceg, Muko Galie, Zivko Gruden, Miljenko Jergovic, Damir
Matkovic, Goran Milic, and Bozo Novak; and in Bosnia-Herzegovina,
Gojko Beric, Brane Bozic, Zlatko Dizdarevie, Zdravko Grebo, Mehmed
Husic, Gordana Knezevic, Slavo Kukic, Rizo Mchinagic, Senad Pecanin,
Spasoje Perovic, Zekerijah Smajic, Milos Solaja, Zoran Udovicic, Mil-
jenko Vockie, and Zdravko Zlokapa.

I owe special gratitude to the United States Institute of Peace for
granting me a senior fellowship in the Jennings Randolph Program for
International Peace in the academic year 1999-2000. The Institute
provided a wonderful work environment; stimulating ongoing dialogue
among the fellows, staff, and public; and a high bar of intellectual and
academic expectations and standards. My personal thanks go to Insti-
tute president Richard H. Solomon and executive vice president
Harriet Hentges; fellowship director Joseph Klaits; Institute Balkan spe-
cialists Daniel Serwer and Bill Stuebner; and—more than anyonc
else—my program ofhcer, Sally O. Blair, and book editor, Cynthia
Roderick, for their valuable contribution in shaping this book from my
first chapter outline to the final manuscript. And finally, my special
thanks go to my rescarch assistant, Haris Alic, for all the hard work he
has done in collecting the books, reports, and transcripts [ needed in my
work on the book.






Introduction

“Indifference is not a beginning, it is an end. And, therefore,
indifference is always the friend of the enemy, for it benefits
the aggressor—never his victim, whose pain is magnified
when he or she feels forgotten. The political prisoner in his
cell, the hungry children, the homeless refugees—not to
respond to their plight, not to relieve their solitude by
offering them a spark of hope 1s to exile them from human

memory. And in denying their humanity we betray our own.

Indifference, then, is not only a sin, it 1s a punishment. And
this is one of the most important lessons of this outgoing

century’s wide-ranging experiments in good and evil.”

ELir WIESEL!

i



X [INTRODUCTION

IN THE FALL OF 2002, seven years after the Dayton Peace Agreement
ended three-and-a-half years of war in Bosnia, the media and the public
in countries engaged in that war—in Serbia, Croatia, and Bosnia—are
still agonizing between the two extremes: denial or acknowledgment of
the atrocities of the 1990s. A months-long debate rages in the pages of
the Belgrade weekly Freme (Time), with even the founders of that mag-
azine finding themselves in the two bitterly opposing camps. One side
criticizes the “moral fundamentalism® of those who argue for a full
accountability for war crimes: They believe there is no point in debating
“the tragedy for which there is no medicine.” The other side insists that
“tragedy” here is a euphemism for crimes against innocent people. They
call for three levels of responsibility: criminal—for those who ordered and
executed crimes; moral—for the creators of public opinion who initiated,
condoned, and defended the crimes committed; and political-histori-
cal—for those who supported the criminals in power. The debate is not
only about the past. It is very much about the future of the region as well.
It reflects the basic dilemma over the war crimes issue even among the
international sponsors of the Balkan peace process. Some of them believe
that insisting on accountability for war crimes—in courts, in political life,
in the media—might undermine the peace process. The others believe
that acknowledging war crimes 1s the very essence of that process: to
honor victims, to give survivors a sense of justice and closure, to create
conditions for reconciliation among the innocent on all sides.
Acknowledgment of war crimes and reconciliation depend very much on
the media, most of which even seven years after the war remain in the
trenches of nationalism they helped dig in the first place.

This book is the story of the media’s role in the former Yugoslavia—
first in Serbia, then in Croatia, and finally in Bosnia—in perpetrating lies
about genocidal threats, awakening forgotten fears and hatreds, and
preparing once peaceful neighbors to suspect, hate, confront, and finaily,
kill each other in the last decade of the twentieth century. Media con-
trolled by the party and state—which in the former Communist coun-
tries controlled what the public was allowed to know and what the
authorities wanted it to believe—played a major role in causing the
Balkan bloodbath of the 1990s, In the hands of Slobodan Milosevic, the
Serbian media systematically spread fear among Serbs concemning the

genocidal threat of Croat “Ustashas” and Bosnian Muslim “mujahedeen,”



[NTRODUCTION Xl

mobilizing the nation for what became a “preemptive” genocide: “If we
don't kill them, they will kill us.” In the hands of Franjo Tudjman and his
ultranationalist Croatian Democratic Union (HDZ), the Croatian state
media were no more civilized in depicting Serbs and Muslims as arch-
enemies. As a consequence, victimized by forces from both Milosevic’s
“Greater Serbia” and Tudjman’s “Greater Croatia,” Bosniaks developed
their own brand of ultranationalist media, spreading anti-Serb and anti-
Croat feelings. Once the demons of the Balkan myths and history had
been unleashed, flooding the newspaper pages and radio and television
programs with homrifying stories of once-good neighbors as dangerous
enernies, the nationalist-controlled media became instigators—not just
witnesses—of terror, killings, and exodus of genocidal proportions. The
front pages of newspapers and evening television newscasts churned out
a nightmarish years-long prime-time crime.

This book focuses on the role of the media in the three former
Yugoslav republics that were engaged in a deadly war triangle in the
early 1990s, Serbia—Croatia—Bosnia. It does not analyze the lower-scale
conflicts of 1999 in Kosovo and 2001 in Macedonia. In those two cases,
the conflict had the same roots: a failure to balance the integrity of the
state and minority rights; conflicting ideas about how to preserve that
statehood while recognizing and respecting different religious and eth-
nic identities; and each group’s obsession with its own causes while
ignoring the others grievances. And in both cases, except for some
notable exceptions, the majority of the media had been reduced to
advocating their own groups’ “patriotic causes.” One such exception was
Veton Suroi’'s Koka Ditore in Kosovo, which even in the worst days of
terror argued passionately against blind hatred and revenge.

Prime Time Crime: Balkan Media in War and Peace is the story of
media degraded by the very people who should have been passionate
defenders—self-serving editors and writers, many of whom led the
charge in manufacturing enemies, warmongering, and justifying war
crimes. But it 1s also a story of the few media outlets and brave indi-
viduals who, at great personal sacrifice and risk, sometimes including
even life itself, refused to be manipulated and used in war propaganda
but instead maintained and defended ethical values and professional
standards above the patriotic call of duty. This book honors those who
knew, even in a country that was handed over from communists to



Ky INTRODUCTION

ultranationalists and thus missed the great opportunity for change in
the late 1980s, that regardless of who was in power, journalism is a pro-
fession and journalists are witnesses, not warriors.

There may not be a balance between good and evil in this book, just
as there was no such balance in the Balkans during the 1990s. The forces
of evil dominated the decade. Nevertheless, I want to begin with a story
about those who, despite everything, tried to practice journalism “pure
and simple.” Many of them waged exhausting battles against their
oppressive regimes. Some were silenced only when cronies of nationalist
governments took over their newspapers; some lost their jobs in endless,
systematic purges; and very few managed to maintain their independ-
ence to the end of the wars, only to see their countries and their profes-
sional ideals shattered in a decade of nationalist crusades.

Two editors, Stanislav Stasa Marinkovic of the Belgrade daily Borda
(The Struggle) and Josko Kulusic of Slebadna Dalmacija (Free Dalmatia),
a daily in Split, Croatia, occupy a very special place in the story of the
struggle for journalistic integrity in the former Yugoslavia in the late
1980s. I met both of them at the beginning of Yugoslavia’s slide into
chaos, shortly after Slobodan Milosevic seized power in Serbia. In late
spring 1988, together with Zlatko Dizdarevic, my colleague from the
Sarajevo daily Oslobodjenje (Liberation), 1 received Siobodna Dalmacija’s
invitation to a weekend cruise on the Adriatic. Kulusic brought together a
dozen prominent journalists from all over Yugoslavia—including Jurij
Gustincic and Jak Koprive {Slovenes); Marinkovic, Zoran Jelicic, and
Stevan Niksic (Serbs); and Drazen Vukov-Colic and Drago Buvac
{Croats)—for a friendly, professional exchange of experiences with
increasing political pressure against the media. The contrast couldn’t have
been more striking. In a setting that one could see only in exotic travel
brochures, on the deck of a sailboat quietly navigating through the azure
waters of the Komat Islands off the Croatian Adriatic coast—with an
abundance of the best Dalmatian prosciutto and cheese, local grape
brandy, fishermen’s catch of the day, and wine from local cellars—we
shared stories about the challenges we faced in our respective republics.

Marinkovic had been the first to feel the heat of the ultranationalist
offensive against the remaining liberal media. By the time we met, all
the major Serbian media, from Radio-Television Belgrade to the papers

of the Politika publishing house, were already in the hands of Milosevic



INTRODUCTION X

loyalists and busily promoting the Serbian nationalist agenda: blaming
everyone else in the former Yugoslavia for Serbia’s real or alleged griev-
ances, producing and expanding daily lists of enemies, and projecting
an image of a nation facing imminent danger and thus needing to unite
around the leader. Marinkovic’s Borda had resisted the call to serve the
nationalist cause. There was some legal ground for its claim to inde-
pendence from Serbian politics: Borba was a federal newspaper and in
that sense all-Yugoslav, open to the whole country. In the decades of a
strong central government and Tito’s unchallenged rule, this had been
the paper’s curse. Borba was the most strictly controlled paper because
its editorial line was supposed to reflect official Yugoslav policy, making
it too formal, less interesting to read, even boring for a general audience.
It survived only as required reading for the party and army cadre and
was most carefully read by foreign diplomats and analysts looking for
between-the-lines hints concerning developments in the country. The
weakening of federal authority and the inter-republic quarrels in the
post-I'ito decade of the 1980s opened a window of opportunity for
Borba. Under Marinkovics leadership, the paper used its broad terri-
torial status to present all sides of the debate. While each republic’s
press was obliged to present primarily the position of its own political
leadership, ignoring or simply dismissing others’ views and interests,
Marinkovic offered his readers impartial reporting on the increasingly
confrontational Yugoslav political scene.

Presenting the plain facts on who said what provided a rare treat for
the public. Marinkovic went so far as to acquire and print, as a special
supplement to Borda, the full transcripts of several meetings of the
Serbian and Yugoslav party leadership. For the first time, the paper
exposed the inner workings of the Communist hierarchy—with all its
{until then) hidden rivalries and quarrels, accusations and denials,
limitations and weaknesses. Suddenly, Borda became a sought-after
commodity. The paper also invited some of the most controversial par-
ticipants in those debates to explain, in interviews or through their own
articles, their positions on Yugoslavia’s hottest issues. Borba’s ncw mis-
sion represented a reversal of roles in the Belgrade newspaper market
because at the same time the once-liberal Po/ifika became the propa-
gandistic mouthpiece of the Milosevic regime.

The new Serbian regime, however, could not tolerate Borba’ challenge



XV INTRODUCTION

to its authority. During the Adriatic cruise, Marinkovic told us of the
methods Milosevics propagandists were using to bring him in line with
the new patriotic journalism. Just before joining us in Split, he was sum-
moned to a special session of the information section of the Serbian
Socialist Alliance (of Working People) for “a democratic debate about
some errors and mistakes in Boréa'’s editorial policy.” Borba was accused of
“losing a sense of judgment and moreover losing its political and
ideological orientation.” Marinkovic was blamed for “undermining rela-
tions between Borda and Serbia”; “putting the Serbian League of Com-
munists’ Central Committee on trial”; and “being obsessed with criticiz-
ing Serbia”™—a verbal artillery usually used in the final stages of the Party’s
drive to eliminate political oppesition. Attempts by the paper’s repre-
sentatives to explain that the presentation of diverse views is not a symp-
tom of loss of judgment but the very essence of professional, unbiased
reporting were taken almost as self-incrimination, as just another piece of
evidence thar there was “not enough sclf-criticism” in Borda in facing its
“errors and mistakes™—another curse in Party vocabulary. The Serbian
Socialist Alliance publicly threatened to withdraw support for Borda.
“Thank God they didnt support us!” Marinkovic told us half-jokingly.

Josko Kulusic, our host, was probably the most successful newspaper
editor in prewar Yugoslavia. His paper was not federal, like Borda, nor
republican like Po/itika in Serbia, Fiesnik in Croatia, and Oslobsdjenye in
Bosnia, but a regional daily based in the Adriatic coastal city of Split. It
was Kulusic’s vision and hard work during his ten-year leadership as
editor-in-chief (1983-93) that had transformed Skhéodna Dalmacija
into the finest daily in Croatia. He was a born journalist, attracted to
journalism in his teens, even before finishing high school. Kulusic was
noticed in the paper’s ¢ty section for bringing his editor more than
twenty news items in a single day. In the 1970s he was named the first
editor of Nedjeljna Dalmacija (Sunday Dalmatia), the paper’s weekend
edition, and he turned it into a respectable weekly with a circulation of
more than 50,000. In 1983, cven though the ruling Communist Party
had its own candidate for the position, Slbodna Dalmacija journalists
chose Kulusic as their editor-in-chief.

Kulusic set high professional standards and goals. He was the first to
arrive at the office cach morning and the last to leave at the end of the
day, editing and laying out most of the pages himself. Most important,



[NTRODUCTION XVl

he engaged some of the best writers in Croatia and Yugoslavia as
columnists. Slobodna Dalmacija’s reputation and circulation rose higher
than Fjesniks—reaching a circulation of well over 100,000—and the
paper became a prosperous business: It bought the most modern print-
ing press and newsroom equipment and developed its own network of
kiosks throughout Croatia,

Those few days on a small boat sailing around Komati engaged in
endless professional dialogue with Marinkovic, Kulusic, and others
influenced the way I managed the Bosnian daily Osobodjenje in Sara-
jevo after T became the first editor to be elected by the journalists them-
selves in December 1988. The trip established bonds and the beginning
of friendships that each of us would turn to for understanding and sup-
port during the battles that followed.

Sadly, both Marinkovic and Kulusic died untimely deaths of natural
causes in the midst of their struggle for professional standards and val-
ues. Milosevic’s “street revolutionaries,” who swept moderates from
power in Serbia, Vojvodina, Montenegro, and Kosovo, could not toler-
ate Borbas professed independence. Gordana Logar, another brave
Borba editor, told me that Marinkovic had challenged Serb nationalism
trom the very beginning. “When Miloscvic staged a Party pussch, at the
infarmous Eighth Session of Serbia’s Central Committee in the fall of
1987, [Stasa] did something no other media outlet would do,” Logar
recalled. “He obtained and published a full transcript of the session, giv-
ing the public an exclusive opportunity to read what Milosevic’s oppo-
nents had to say [A Night of Rough Words']. All the other Serbian
media gave only one side of the story—the Milosevic group’s.™
Milosevic loyalists charged with bringing the media into line called
Marinkovic in for numerous sessions of 1deological brainwashing, try-
ing to intimidate him into obedience. Although they threatened him
with a cut in newsprint subsidy and withdrawal of support for the
paper, publicly called for his resignation, and cancelled the official sub-
scription to Borba, he continued to resist “with occasional tactical
retreats,” as Manjo Vukotic, his friend and successor as editor, told me.?
Marinkovic resigned as editor in fall 1989 after bringing Vukotic from
Rome to replace him. Instead, he planned to go to Poland to report on
the democratic processes there as Boréa’ correspondent. “That was his
greatest professional wish,” Logar said.



Xl INTRODUCTION

While undergoing a routine medical checkup required of any Yugoslav
leaving the country for a long-term assignment abroad, Marinkovic dis-
covered that he had colon cancer. He died a year later in Decernber 1989.
At about that ume, Shébodna Dalmacija named Oslobodienge the 1989
Newspaper of the Year in the former Yugoslavia in an annual poll among
professional journalists—the honor Borda had recetved in 1987. Marin-
kovic’s wife, Dragana, sent me a friendly letter, telling me, “Stasa would
have been proud of you if he had lived to know this.”

Vukotic and Logar continued Marinkovic’s struggle. Under Vukotics
leadership, Borba became the voice of the moderate reformist forces n
1990 and reached a circulation of more than 100,000 when it covered the
anti-Milosevic protests in Belgrade in 1991, Logar led Borda’ defiance
against the government’s takcover in 1994-95 and started a new paper,
Nasa Borba (Our Struggle), which provided an alternative voice to the
government-imposed official line for a full year before the paper was
strangled.

Meanwhile in Croatia, open-mindedness was no longer tolerated
after Franjo Tudjman won the presidential election in 1990. The
Croatian media were expected to mirror the patriotism of Milosevic's
press in Secrbia. Slobodna Daimacija and Josko Kulusic became a natu-
ral target of Tudjman’s nationalist HIDZ attacks. The paper’s commit-
ment to covering all sides of the debate on the future of Yugoslavia was
billed as a lack of Croat patriotism and “Yugo-nostalgia.” When the
nationalist government mistreated non-Croats—establishing bureau-
cratic obstacles to Croatian citizenship and requiring a statement
condemning the Croatian Serb leadership and a statement of loyalty to
Croatia in order to keep jobs—the paper’s coverage placed it at the top
of the list of media that needed to be silenced. Tudjman used the same
method that Milosevie used n silencing Borda. He annulled Shobodna
Dalmacya’s privatization and arranged for Miroslav Kutle, the newly
promoted HDZ media tycoon, to “buy” the newspaper in early 1993.
This led to Kulusic’s dismissal. The finest Croatian daily became just
another mouthpiece of Croatian nationalism.

Kulusic, arguably the greatest editor in Croatian journalism, found
himsclf on the street, trying to create a new paper, Dan (" The Day, but also
an acronym for “Dalmatian Newspaper”). In the HDZ-controlled media
market, however, there were too many obstacles. The ruling Party con-



INTRODUCTION XX

trolled printing presses and distribution networks, deciding who got

printed and at what price, which papers got distributed at kiosks, and

which publishers received their money for copies that sold. Businesses
owned by Party loyalists were instructed to advertise only in “politically
correct” media, and Kulusic’s new paper could never be on that list.

Starting a new paper despite all those obstacles, first as a weekly and then

as daily, took all Kulusic’s energy. Nowinar (The Journafist), the magazine

of the Croatian Association of Journalists, praised publishing under such
conditions as his “last act of defiance.™ Josko Kulusic died of heart fail-
ure at his desk as he was editing the last issue of Dar during the mght of

February 20-21, 1998. The next day his paper ceased publication.

‘Two years later, following the victory of the democratic opposition
in Croatia’s elections, Slobodna Dalmacija’s representatives—the same
people who had led the HDZ takeover of Kulusic’s paper—visited his
grave, announcing this event in a note entitled “Pocast sjor Josku” (“In
Honor of Mr. Josko”).® Croatia’s Constitutional Court declared the
1993 HDZ, takeover of Skdodna Dalmaciza unconstitutional and had
Kutle arrested for his role in the officially sanctioned corruption.
Kulusic remains, in the words of those who knew him, an editorial
genius who died defending professional dignity in a decade of darkness.

There are other inspiring stories of journalists who maintained their
integrity against all odds.

0 In Serbia these include Nebojsa Popov's monthly, Republika; Veran
Matic and Radio B92; the group around the Vreme weekly in its orig-
inal form; the independent journalists who maintained solidarity as
they lost their jobs in Milosevic's media purges; and courageous indi-
viduals, such as media analyst Petar Lukovic, who remained the most
outspoken critic of nationalism despite all threats and intimidation. In
post-war Serbia a new daily Danas (Today), started by some of those
who fought to preserve Borda and Nasa Borba—Gordana Logar,
Grujica Spasovie, Radomir Licina, Nikola Burzan, Bozidar Andrejic,
and others—distinguished itself by opening its “Dialogue” pages to a
free debate of the hottest issues of the recent past and of the future of
the country. In addition, the Monifor, 2 weekly in Montenegro, repre-

sented one of the few voices of tolerance in that republic.

0 In Croatia the most persistent critics of Tudjman’s abuse of power were
Viktor Ivancic, Predrag Lucic, Boris Dezulovic, and Heni Erceg.



XX INTRODUCTION

Ivancic, Lucic, and Dezulovic were the founders of the Feral Tribune,
a political-satirical weekly originally published as a supplement with-
in Kulusic’s Shbodna Dalmacija. Erceg was a former TV journalist.
After the HDZ took over Shbodna Dalmacifa, the Rijeka regional
daily Nowvt fist {New Paper) under editor Veliko Vicevic continued as
the only independent daily in Croatia to challenge nationalist policies.
The Zagreb independent Radio 101 irritated nationalists in power so
much that it took mass street protests of citizens to prevent authorities
from closing it.

O In Bosnia the honor of maintaining the tradition of tolerance in the
worst days of the war belongs to my colleagues at Oslobodrense, some
of whom, including Kjasif Smajlovic and Salko Hondo, were killed
while reporting. In the first five years following the war, Bosnian
independent journalism had its best representatives in the Sarajevo
weeklies Dani and Sisbodna Bosna, whose editors, Senad Pecanin
and Senad Awvdic, respectively, regularly challenged the authorities
despite intimidation, accusations, lawsuits, and physical threats and
attacks. They were joined by the publisher and editor of the
Banjaluka daily Nezavisne novine (Independent Newspaper): Zeliko
Kopanja lost both legs in a car-bomb blast in the fall of 1999 after
his paper’s courageous and path-breaking reports on Serb war crimes
against Muslims.

Prime Time Crime: Balkan Media in War and Peace is the story of a
historic episode in the eternal struggle between good and evil. While
evil prevailed throughout most of the 1990s, those who fought for the
good never gave up. In 2000 the people of the Balkans gained new hope
with the fall of Milosevic in Serbia, the victory of the democratic oppo-
sition in Croatia, and the first signs of changes in Bosnia. This book is
based on my lifelong experience as a journalist in the former Yugoslavia,
research that includes dozens of books and reports from the region and
abroad, interviews with some of the region’s most respected journalists,
and hundreds of newspaper articles and radio and TV news transcripts.
While several excellent books have been published on the Balkan
media during the 1990s, this is the first to cover the full cycle of media
manipulation in the Balkans—from Milosevic’s rise to power in 1987
to his fall at the end of 2000.

The book is structured into seven chapters. Chapter 1, “The



[NTRODUCTION X

Yugoslav Media in Titos Time,” examines the developments of the
Yugoslav media in what was a unique environment compared to other
Communist countries in Eastern Europe: under Communist Party rule
but constantly resisting Moscow’s control. This special situation made
for a more liberal and interesting press than the press behind the Iron
Curtain. While in Tito’s time there were forbidden subjects, with no
room for questioning his or his party’s control over society, some pages
of the Yugoslav press—including foreign news, culture, and sports—
could be compared with the best in the European press. Occasionally,
during the “Croatian spring” and the “Serb liberalism” of the 1970s, the
press in those two republics reflected new liberal tendencies, opening
their pages to reformist ideas. But they were soon silenced n system-
atic ideological purges of disobedient party functionaries and those who
supported them publicly. In this chapter, developments in the Yugoslav
media in Tito's time are discussed by the most prominent journalists of
that era in the three republics: Bozo Novak, editor-in-chief of Croatia’s
leading daily, Vjesnik; Aleksandar “Sasa” Nenadovic, editor-in-chief of
Serbia’s leading daily, Pofizika; and Rizo Mehinagic, editor-in-chief of
the leading Bosnian daily, Oslobodienje. They talk about the horizons
and limits of press freedom in their time. Novak and Nenadovic lost
their jobs in Party purges following Tito’s crackdown against the Croat
and Serb liberal leadership of the 1970s, while Mehinagic was sent—
as a punishment—to be a correspondent in New York after his paper
printed a cartoon questioning the unity of the country in 1968. The
chapter also looks at those aspects of society under Tito that made it
possible for his successors, Milosevic in Serbia and Tudjman in Croatia,
to assume total control over the press and public life in their countries.

Chapter 2, “Serbia: Manufacturing Enemies,” chronicles the rise of
Serb nationalism and Milosevics takeover of the Communist Party
machinery, the state, and the media in the late 1980s, leading to the
wars against Slovenia and Croatia in 1991. Contrary to common wis-
domn, which says that Milosevic’s first step on the road to unchallenged
authority in Serbia was taking control of the Serbian media, the evi-
dence presented in this chapter demonstrates that it was the Serbian
media that created Milosevic. Some of the key exccutives in Serbia’s
most influential media—such as the Politika publishing house and
Radio and TV Belgrade—befriended Milosevic while working with



KAl INTRODUCTION

him in Party propaganda headquarters. They participated in behind-
the-scenes maneuvers to remove his opponents and all obstacles to his
rise to the top. It was Milosevic’s televised promise to Kosovo Serbs,
“No one is allowed to beat you anymore!” played over and over again on
Belgrade TV, that catapulted him into the role of unquestioned leader
of the Serb cause. Those media also played instrumental roles in man-
ufacturing an ever-expanding list of Serb enemies from Albanian
“Shiptar separatists” to the anti-Orthodox “Catholic alliance” (Slovenes
and Croats), from Bosnian “Muslim mujahedeen” and “Jihad warriors”
to “Western imperialists” intent on destroying Serbia. Projecting all
“others” as enemies, Serbian media helped lay the ground for preemp-
tive wars and even crimes, presenting the siege and bombardment of
Croatian cities of Dubrovnik and Vukovar as the “defense of Serbian
ancient fireplaces.”

Chapter 3, “Serbo-Croatian War: Lying for the Homeland,” ana-
lyzes the rise of Franjo Tudjman and his party to power in Croatia; their
conquest of all relevant media in the country; and their manipulation
of radio, TV, and the press as an act of self-defense against Serbia and
aggression against Bosnia. An analysis of Serbian and Croatian media
during the Serbo-Croatian war in 1991 established “the same frame-
works of propaganda on both sides, repeating: ‘we’ are the victims, ‘they’
are the culprits; there is no way to save ‘ourselves’ other than annthilat-
ing and vanquishing ‘them’; it is ‘us’ who have been sanctified, while the
‘others’ have been satanised.”

Chapter 4, “Bosnia: Ground Zero,” tells the story of the nationalists’
three and a half years of systematic destruction in which they targeted,
terrorized, and tore apart the most tolerant and open-minded media in
prewar Yugoslavia, with its multiethnic editorial staff and tradition of
respect for differences. This chapter is the most extensive, primarily
because the conflict in Bosnia was the longest and the deadliest of all,
involving both Serbia and Croatia. Although Milosevic and Tudjman
were in a bloody war over the “Serb areas” of Croatia, they found com-
mon ground in their mutual aspiration to expand their countries by
conquering and annexing huge parts of Bosnia. This chapter is the
most personal because I not only researched but lived the years of the
terror against that country. The chapter also offers documentary evi-
dence of the manufacturing of “news” in both the Serbian and Croatian



[NTRODUCTION XXl

media, aimed at stirring ethnic and religious hatred in Bosnia. The
chapter provides an analysis of the gradual destruction of the multi-
ethnic alternative in Bosnia, which opened the way for the rise of the
extrernist Muslim media in the country.

Chapter 5, “Balkan Media Post-Dayton: Missed Opportunities,”
provides a critical overview of developments in the media in the post-
war period, 1995-2000. It includes the few successes and the major
failures of international “media intervention” in the Balkans, in which
bureaucratic methods and ignorance of local capacities undermined the
stated goal of creating a civil society.

Chapter 6, “The Year 2000: The Beginning of Change,” describes
the dramatic events of the year 2000—the end of the Tudjman era in
Croatia and the Milosevic era in Serbia and the rise of antinationalist
alternatives in the mostly Bosniak-majority areas of Bosnia, and it looks
at the impact of those changes on the regional media. Finally, the clos-
ing chapter, “Policy Recommendations,” offers some thoughts about
what the international community might have done better in its efforts
to assist the development of a free media in the Balkans.

It is my hope that the record and recommendations of this book will
prove relevant and useful not only to those trying to understand the
forces behind the destruction of the former Yugoslavia but also to the
people of other countries and regions—and especially to fellow jour-
nalists—struggling to make their own transitions to democracy.






