
Broadcasting Board of Governors Corrects the CBS 60 Minutes Story About 
Alhurra Television 
 

A segment about Alhurra Television that aired Sunday night on the CBS program 60 
Minutes distorted facts about the station's audience research, its coverage of Israel, and its 
editorial practices. 
 
"60 Minutes unfairly portrayed Alhurra, which is watched by 26 million Arabic speakers 
in the Middle East each week," said James Glassman, until recently the Chairman of the 
Broadcasting Board of Governors (BBG), which oversees all U.S. international 
broadcasting, including Alhurra. Glassman now is Undersecretary of State for Public 
Diplomacy and Public Affairs. "Independent research tells us that Alhurra is relevant to 
people who value its balanced news and information about the region and about the 
United States." 
 
60 Minutes dismissed the facts about Alhurra's audience - research conducted by 
ACNeilsen, the respected firm that does similar research for CBS and others. Instead the 
program gave credence to less relevant opinion polls. (Details about Alhurra's extensive 
audience research are available online in our Other Reports section at Radio Sawa and 
Alhurra TV: Performance Update.) 
 
This independent research indicates that Alhurra has the largest weekly audience of any 
non-Arab broadcaster in the Middle East, up from 21 million in 2006 to 26 million today. 
In the strategically critical countries of Iraq and Syria, Alhurra's weekly reach rates are 56 
percent and 55 percent, respectively. A majority of viewers find Alhurra's broadcasts to 
be credible: 90 percent of Egyptian viewers say that Alhurra is "very" or "somewhat" 
trustworthy. 
 
The CBS segment claims that Alhurra displays a pattern of anti-Israel rhetoric. To 
support its conclusion, 60 Minutes cited a single comment from one of three guests on a 
live hour-long talk show that aired on May 18, 2008. The Alhurra program was focused 
on President George W. Bush's speech at Sharm El Sheik that morning, which Alhurra 
broadcast live. 
 
The discussion panel consisted of a Palestinian journalist, an Egyptian journalist and an 
American Middle East expert, Kenneth Katzman of the Congressional Research Service. 
When the Palestinian journalist veered off topic criticizing Israel in harsh terms, the 
program’s host steered the discussion back to the original topic and directed a question to 
the American analyst. 
 
"While Alhurra, unlike some other Arabic-language networks, seeks a tone of moderation 
in all broadcasts, we cannot control every word said in a live program," said Jeff Trimble, 
executive director of the BBG. "If we tried to do so, we certainly would not be a model of 
free press in the democratic tradition. Our aim, in daily debates such as this one, is to 
show different sides of an issue, even if we don’t agree with them." 
 



In its segment, 60 Minutes linked a recent comment by the Palestinian guest with serious 
programming lapses that occurred 18 months ago, including coverage of a speech by a 
leader of a terrorist organization. Alhurra acknowledged then that it had violated its 
policy of not providing a platform for terrorists and has since taken numerous steps to 
tighten oversight to prevent a recurrence. 
 
60 Minutes also failed to note that an independent review of Alhurra conducted recently 
by the Office of the Inspector General for the Department of State and the BBG showed 
that Alhurra had implemented editorial controls that the BBG promised to Congress 
following the earlier editorial lapses. 60 Minutes was provided a copy of the report but 
regrettably chose not to include it in their story. 
 
Alhurra provides objective news and information about a wide range of issues and points 
of views. Unlike other Arab networks, Alhurra regularly presents the full perspective of 
Israeli issues. Alhurra frequently features Israeli government spokespersons as well as 
reports by Alhurra’s Jerusalem correspondent.  
 
"The BBG's commitment is to live up to the highest professional journalistic standards, 
and to provide for the open communication of ideas in the Middle East and around the 
world," said Glassman. 
 
The 60 Minutes segment also stated that Alhurra failed to terminate the contract of a 
correspondent involved in an editorial lapse more than a year ago. Alhurra did terminate 
its relationship with the reporter; however the reporter continued to file reports for Radio 
Sawa. Radio Sawa now has ceased to use the reporter. 
 
The Broadcasting Board of Governors is an independent federal agency which supervises 
all U.S. government-supported, non-military international broadcasting, including the 
Voice of America (VOA); Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL); the Middle East 
Broadcasting Networks (Alhurra TV and Radio Sawa); Radio Free Asia (RFA); and the 
Office of Cuba Broadcasting (Radio and TV Martí). 
 
For more information, call the Office of Public Affairs at (202) 203-4959, or e-mail 
mailto:pubaff@voa.gov. 


